tiistai 29. toukokuuta 2012

Opiskelua ja haaveita

Jee, saan tänään uuden puhelimen! Vakuutus korvas edellisen ja koska täällä puhelimet on nii kalliita, pyysin mirkaa tuomaan mulle suomesta uuden.. :) Viime viikonloppuna pääsin toteuttamaan monta "madrid haavetta". Perjantaina olin nimittäin Erasmus-matkalla eläintarhassa! Näin paljon eläimiä, joita ei ollu ennen näkyny, kuten pandoja, koalia, joku erikoisleijona yms. Eläintarhan hohtoa hieman himmensi, että eläinten häkit oli säälittävän pieniä, sekä kämäsiä, lähes pelkkää betonia, ilman puita tai muita varjopaikkoja. Lisäks mulla oli ihan jäätävä krapula, mikä teki kiertelystä astetta tuskallisempaa.
Lauantaina olin kuitenki täydessä iskussa Parque de Warnerissa. Näin viime kesänä "Naapureina Madridissa"-ohjelmassa, miten ne oli käymässä, joten totta kai halusin päästä näkee sen itekin. Ihan vaa välttyäkseni turhilta pettymyksiltä, en odottanu ihan hirveen hurjia laitteita, ku ei niitä ollu Disney Worldissakaan, mutta turhaa pelkäsin. Oli Euroopan pisintä vuoristorataa, korkeinta "vapaapudotsasiaa", vuoristorata mikä meni 100km/h ynnä muita hurjia kiuputuslaitteita ja menin kaikkiin!! Olin ylpeä omasta rohkeudestani, jänistin vaan yhen kummitustalon.. :D Valokuvia mulla ei oo, sori..
Mutta seuraavasta haaveesta on, koska kävin patikoimassa vuorilla. Olin aatellu että se on nynnyjen ja tylsimysten homma, mutta vielä mitä, ihan törkeen siistiä! siellä tuoksu metsälle ja näytti alussa metsälle, se oli kivaa. Olin yllättyny et loppujen lopuks alaspäin meneminen oli rankempaa ku kiipeeminen. Mutta ens sunnuntaina tehdään vielä pidempi reitti ja korkeemmalle, nyt käytii vaan 1700 metrissä, ens kerralla mennään 2020m.. :) mutta siitä mulla on kuvia..




en osaa pienentää tätä


On viimenen viikko luentoja, joten ehkä on aika kertoo vähä opiskelustakin. Ne jotka ei oo tulossa tänne vaihtoo, voitte kelata suoraan sivun loppuun, josta löytyy mei tän päivänen spektaakkelimainen lopputyö konsertti. Mutta siis kuten aiemmista teksteistä ootte huomannu yliopistolla ei tarvii hirveesti hengailla, koska sen lisäks, että mulla on koulua vaan 2 päivää viikossa, yleensä vielä toinen päivä on peruttu jonkulaisen pyhän, muun vapaan tai lakon takia.

3 kurssista yks on ollu enkkua, jonka taso on aika mielenkiintonen. Kurssin opettaja vaihtu puolessa välissä. Eka ei osannu puhua enkkua ja painotti kovasti sitä miten tärkeetä on, että me puhutaa oppilaille pelkkää englantia, jotta ne kuulee sitä mahollisimman paljon. Lisäks keksittiin jatkuvasti, jotain aktiviteetteja mitä voidaan tehdä luokan kanssa. Seuraava taas ei anna meidän tehä mitään, vaan puhuu pelkästään itestään. Tunnit on aamu kasilta, joten oon joutunu opettelee juomaan kahvia, että pysyisin hereillä.. :D Enkku on ainoo aine, josta mun on pakko tehä tentti, onneks sisältö ei oo ollu järin vaikeeta. Oon saanu kyllä kurssilta hyviä ideoita, mutta sinäänsä tuntuu vähä turhalta, koska en tuu enkkua kuitenkaa ikinä oppimaan. Jos ei muuta oon toivottavasti oppinu vähä englantia. :)

Sit mulla on alakoulumusaa, jossa on kovasti luotu ryhmissä musiikkia, joten tulee paljon hengailtua paikallisten kanssa mikä on kivaa. Ne on ollu hirmu ystävällisiä ja jaksaa aina selittää miljoonatta kertaa, jos en ihan tajua mistä on kyse. Siitä jätän suosiolla tentin väliin, tehtiin 10 hengen ryhmissä musikaali ja 5 hengen ryhmissä kirjallinen työ, jossa mei piti suunnitella kouluun viikon mittanen projekti, joka liittyy mei esitykseen. Saatiin tehä kirjallinen juttu enkuks, koska ryhmässä oli 4 erasmusta + 1 paikallinen tyttö, joka puhuu englantia. "Musikaalin" tekeminen paikallisten kanssa oli tosi mielenkiintosta, huomas kyllä hyvin eron ressaavan hollantilaisen ja rentojen paikallisten välillä.. :D (okei ei kaikki hollantilaiset oo nii pahoi mut silti). Tääki ryhmä otti meidät ihanasti huomaansa, ja kuunteli kärsivällisesti, ku koitin esim korjailla mei tanssia espanjaks, eli lähinnä huitomalla vaan kovasti.. :D

Vika musan kurssi läpästään tekemällä myöskin konsertti. Konsertti suoritetaan 10 hengen ryhmissä, ja jokainen ryhmäläinen on sovittanu yhen kappaleen. Mut potkastiin kivasti pihalle mun alkuperäsestä ryhmästä, vielä ilman mitään syytä, mutta onneks sain tilalle paljon paremman ryhmän, jossa homma toimii ja kaikki on mukana rennolla ja hyvällä asenteella. Tykkään seurailla paikallisten olemista, ne osaa olla vieraittenki ihmisten kanssa, jotenki paljon luontevammin ku suomalaiset, ei mua suomessa kukaan tuu koulussa toivottamaan nii lämpimästi tervetulleeks, kysele kuulumisia,  tuupi, halaa tai näpellä ponnaria, jos ei sitten lasketa lähimpiä kavereita mukaan. En tiiä myöskään kestäiskö mun oma kärsivällisyys, jos joku yrittää 4 suomenkielisen sanan sanavarastolla tulla selittämään mulle missä kohtaa rytmi ei ihan pysy tai montako kertaa kappale soitetaan.. :D  viimeset viikot ku ollaan työskennelty ryhmissä, on ollu ehottomasti kaikista parhaita täällä olo aikana, oon oppinu paljon enempi espanjasta, espanjalaisista ja espanjaa. Konsertin lisäks jaetaan 10 hengen ryhmä taas kahteen pienempään, jossa tehdään puolen vuoden musiikin "jaksosuunnitelma" alakouluun, joka huipentuu esittämäämme konserttiin. Opettajan mukaan, riittää ku ollaan paikalla ja tuodan mukaan omia näkemyksiämme, ei siis hurjia paineita kirjalliseen osioon.  Lisäks paikalliset tekee tentin, jota iteki aattelin mennä kokeilee ihan mielenkiinnosta, koska kysymykset pystyy toivottavasti selittämään lähinnä "musiikin kielellä".

Hurjaa miten aika on menny nopeesti.. 3 viikon päästä vietän jo viimestä iltaa Madridissa. Tänään ku meillä oli alakoulumusan "konsertti" meinasin alkaa itkee, ku oli aivan kevätjuhlatunnelma ku jokainen ryhmä esitti oman esityksensä muiden kannustaessa ja tiesi, että huomenna viralliset oppitunnit on ohi, vaikka seuraavat 3 viikkoa meneekin toisen musan konserttia hioessa ja muutenkin opiskelun merkeissä. Seuraavat 1,5 viikkoa on taas vauhdikasta emännöintiä, kun lähen puolen tunnin päästä mirkaa vastalle lentokentälle ja ens viikolla kylään tulee Annukka ja Emmi. Koitan vaan sujuvasti unohtaa, että lähtö lähenee ja ajatella kaikkea ihanaa mikä suomessa odottaa, sekä tietysti kaikkia mielenkiintosia haasteita, jotka mua vielä odottaa.. Mutta siis loppuun vielä kuvia opiskelusta, sekä video tän päivän show:sta..

maarit: "ota kuva ku mä opiskeleen" ;)



yhdistetty ryhmätyö ja lounastauko



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti