keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Vauhtiviikot


Joo, eipä oo tullu vähään aikaa kirjoteltua.. Toisaalta en oo kauheen yllättyny, ku en oo muutenkaa mitään päiväkirjaihmisiä, mut nyt tälle on jopa syy: nimittäi viimeset 5 viikkoa on ollu ehkä elämäni kiireisimpiä, mulla on käyny 5 vierasta ja oon ollu reissussa Barcelonassa, Valenciassa ja Dublinista. Oon siis toiminu vuorotellen täyspäiväsenä turistina ja turistioppaana, siinä ku koittaa sitten vielä vähät välipäivät tehä koulujuttuja varastoon, on ollu pikkasen väsy. Hyvä puoli kyläilijöissä oli se, että oli ihana nähä kaikkia rakkaita, päästä esittelemään niille Madridia ja nyt oon nähny myös ite melkeen kaikki nähtävyydet. Turistioppaana olin aika armoton, päiväunille ei jääny aikaa ku halusin innoissani esitellä kaikki Madridin kauneudet. Kellekään en kuitenkaa ehtiny näyttää kaikkea mitä oisin halunnu, mutta Mutte tais saada parhaan kokonaiskuvan. Tästä siis voimme tehdä yhteenvedon, Madridissa on liikaa nähtävää.. ;)

Muuten on vaikee keksii mitään hetkauttavaa kerrottavaa, ehkä se on toinen syy miks ei oo tullu kirjoteltua, että elämä täällä tuntuu jo niin normaalilta. Oon rakentanu täällä tietynlaisen viikkorytmin, joka toistuu lähes samana viikosta toiseen. Mulla on vaan koulua maanantaisin ja keskiviikkosin. Sen lisäks tääl on jatkuvasti joku lakko tai pyhä, lisäks vielä pyhään pitää lisätä ”siltapäiviä”, eli esim ens viikolla kun tiistai on pyhä, maanantaina ei oo koulua ja musta tuntuu et ne on keksiny tän viikon torstaille ”yliopiston lakon” ihan vaan siks et ne sais vielä lisävapaapäivän niitten pitkään viikonloppuun. Espanjalaista.. Mutta sillon harvoin ku mulla on koulua oon toisaalta sitten yliopistolla koko päivän. Vastasuudessa vaihtoon tuleville voin kertoa, että jos mitenkää mahdollista älkää ottako kursseja aikasin aamulla. Jos suomessa tuntuu pahalta mennä kasiks kouluun, täällä puoli ysi tuntuu 10 kertaa pahemmalta, varsinki ku matka koululle kestää 40min. Tänäänkin huomasin koulussa meikanneeni unenpöpperössä vaan toisen silmän ja ihmettelin ku piti toistaa hollantilaiselle kaverille useempaan otteeseen ”Otaks jotai?” ennen ku tajusin puhuvani suomea.. Annan siis varmasti ittestäni tosi hyvän kuvan koulussa ku oon aina yhtä sekasin.. :D Onneks yleensä piristyy ku musan tunneilla pääsee soittelemaan, eikä tarvii vaan istuu paikallaan ja kuunnella. Musiikin tunneissa on myös ollu se hyvä, että molemmissa (erityisesti alakoulun musiikissa) tehään paljon ryhmätöitä, jolloin tutustuu paremmin paikallisiin ja ”joutuu” puhumaa espanjaa.. Harmittaa kyllä miten vähän loppujen lopuks tulee puhuttua espanjaa, niin ei oo oppinu niin paljon ku oisin halunnu.  Oon mä saanu  kaikki asiani ainaki tähän asti hoidettua, mutta tunnen edelleen itteni niin tyhmäks, ku tajuun miten typerästi selitän asioita. Onneks Reetta lohdutti et selitän suomeks samalla tavalla ”tuol on tommonen juttu, mikä sopis hyvin yhtee ton jutun kanssa”. Mutta joo, hengissä ollaan, vaikka ei mun kielitaito vielä small-talkia pidemmälle yllä.. :D Mira oli yllättyny et mun englanti on kehittyny, mutta on se ainaki sen verra, että vaikka mun sanasto on edelleen niukka ja kielioppi menee miten sattuu, ei sen puhuminen enää tunnu raskaalta tai työläältä. Eli ei tää vaihto ihan hukkaa oo menny.. ;) Tällä viikolla ollaan muutenki yllättävän monen kanssa asiasta puhuttu ja päädytty siihen että jos ei muuta, niin täällä on oppinu vähä uutta elämänasennetta. Ihmisille on helpompi mennä juttelemaan, ihmisille kuuluu olla kohteliaita ja auttaminen on suotavaa, lähes pakollista. Myös kärsivällisyys on kehittyny ehkä vähän, kaikki on aina myöhässä, kaupan kassat on tajunnu että jono ei lopu, eikä aikasemmin pääse kotiin vaikka kuinka nopeesti lappais niitä tavaroita, joten ”mikäs kiire tässä on”.. Toivottavasti ees pieni ripaus näistä tulee mukaan Suomeenkin.. J Myös ammatillisesti oon ehkä saanu vähä espanjalaisia vaikutteita, täällä painotetaan tosi paljon koulussa improvisoinnin ja luomisen tärkeyttä musiikissa ja myös enkun didaktiikan tunnilla korostetaan miten kieli pitäis tulla luonnollisissa tilanteissa, leikeissä, lauluissa yms. Suomessa painotetaan paljon enempi kirjasta oppimista ja teorian paukuttamista teoriana, ehkä siihen voi olla muitakin keinoja. Ja oon oppinu vähä salsaamaan, syömää oliveja ja juomaa kahvia! Joten jos vielä on 1,5kk jäljellä ja tentit ym tekemättä, mitä muuta mun kaikki 16 opintopistettä tuleekaan mulle antamaan. ;)

Atletico Madrid voitti äsken Eurooppa-liigan. Ihmiset tööttäilee ja huutaa kaduilla lippujen, paitojen ja huivien kanssa. Oon taas ilonen ikkunattomasta huoneestani, tänne ku ei äänet kadulta ihan hirveesti kuulu.. Saa nähä kui käy ku loppuviikoks on luvattu yli 30 lämpöastetta, voi olla ettei mun koppero tunnukaa enää nii kivalta. Viime kuukausi oli sateinen, ilmeisesti se on normaalia täälläpäin, että huhtikuu on sadekuu, mutta nyt se oli myös historiallisen kylmä.. Syytän asiasta kaikkia suomalaisia vierailijoita, koska välipäivinä sain nauttia yksin hyvistä keleistä! Nyt siis loppuviikon makaan koulutekstien kanssa puistossa ja koitan saada mun rusketuksen takasi.. ;) Toivottavasti tekin pääsette pian nauttimaan kesäisistä keleistä, besos!


Hartsa kävi

Pääsiäisenä oli paljon kulkueita, joista yks lähti mei vastapäisestä kirkosta.. ihmiset ei siis valitettavasti ollu kattomassa vaan meitä.. Tää kulkue valitettavasti peruttiin, ettei Jeesus kastu, mutta näin sen sijaan muutaman muun.. :) 

Vielä kerran yks rakkaimmista asioista madridissa, tai ainakin mun kämpässä.. näkymä..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti