tiistai 6. maaliskuuta 2012

taikinaviikot

2 viimeistä viikkoa kulminoituu 3 taikinaan. Ensin leivottiin laskiaispullia ku ajateltiin esitellä suomalaisia perinteitä Riikan espanjalaiselle poikaystävälle. Täältä ei vaan saa kardemummaa, mutta päätettiin silti kokeilla. No sanakirjan mukainen hiiva, osottautuki leivinjauheeks, joten pullista tuli hyvin hyvin omalaatuisia. Mutta taikina oli hyvää! Seuraavalla viikolla ei tapahtunu oikeastaan mitään normaaliarjesta poikkeavaa, mutta silti tuntu että joka ilta oli jotakin tekemistä ja päivät meni nopeesti lomasta huolimatta (tai juuri siitä syystä). Torstaina pääsin käymää espanjalaisessa perheessä syömässä, kun Dorotan au-pair äiti kutsu mut kylään. Näin miten espanjalainen tortilla (perunamunakas) tehään oikeesti ja oli hyvää! Nyt ymmärrän miks mun ensimmäinen versio ei onnistunu, ei tullu mieleen, että perunat kuuluu keittää veden sijaan öljyssä. Ja ainaki nää espanjalaiset lapset oli ihan yhtä vauhdikkaita ja äänekkäitä ku tv-sarjoissa, harkitsen siis vielä sen serranon perheen marcosin ottamista (ei sillä että sitä ois näkynykkää).

Pippaloinnin täyteisen viikon jälkeen lähdettiin la-su yönä viettämään viimenen lomaviikko Portugalissa. Olin yllättyny miten pieni Lissabon oli ja tuntu kummalta ku kadut ei ollu täynnä ihmisiä, eikä ollu nii paljoo hälinää ympärillä. Meillä oli kuitenki maailman paras hostelli, jos ikinä kenenkään tuttu menee Lissaboniin käskekää Rossio-Patio Hostelliin. Se oli aivan uskomaton! Meillä oli paljon paremmat sängyt ku mulla kotona, aamupalalla oli kaikkea munista pannareihin ja porukka oli tosi ystävällistä ja mukavaa. (Kuva tuossa vasemmalla). Tehtiin mei ihanan huonetoverin kanssa retki Cascaisiin rannalle ja käytiin paluumatkalla Belenissä maistelemassa Belenin leivoksia. Muuten aika Lissabonissa suju nähtävyyksiä ihastellessa ja shoppaillessa (löysin mun Vibrom-kengät mitä ei Madridista saa). Lissabonin jälkee mentii bussilla vähä pohjosemmaks Oportoon, jossa sää ei enää helliny meitä yhtä aurinkoisella olemuksellaan, mutta päästiin nauttimaan port-viiniä ja ihastelemaan kauniita maisemia. Toivon että pääsen vielä joskus käväsemään siellä paremmalla säällä. Oportossa nautittiin myös "mun ja seven unelma". Keksi, joka ei ollu paistunu ku vähä päältä. Ruuan jälkeen kysyin tarjoilijalta mitä jälkkäriä se suosittelee, ja kerto että toi keksi on hyvä jaettavaks. Maarit siihen sitten tokas, että "we don´t like to share" Siinä ku olin vedelly lähes lautasellisen keksitaikinaa opin, että jos tarjoilija ehdottaa annoksen jakamista kannattaa se jakaa.. Mutta seuraava kuva siis etenkin sevelle..

Tänään oli eka koulupäivä. Kylläkin enkun tunti lopetettiin puolet liian aikasin ja viimestä tuntia ei ollu ollenkaa, mutta oon ainaki vielä elossa. Mulla oli tänään enkun didaktiikkaa, joka oli mun yllätykseks englanniksja "alakoulun musiikkia" (musica en educacion primaria), jossa ope ei puhunu mitään ensimmäiseen 45 minuuttiin, joten kielellisesti ei ollu kauheen haastavaa. :D Musiikki vaikutti tosi mielenkiintoselta, vaikka mei pitää lukee siihen jotain artikkeleita joka viikoks, että kattoo nyt miten se oikeesti lähtee sujumaan. Huomenna olis vuorossa "ruumiillinen ilmaisu" (expresion corporal) jota odotan innostuneen kauhistuneena. Katotaan mitä huominen tuo tullessaan.. :) onneks meillä on 2 viikkoa aikaa vaihtaa kursseja, jos joku näyttää tylsältä tai liian haastavalta. Illalla kävin suomalaisen luona syömässä suomalaista ruokaa, sen takia kannattaa lähtee Espanjaan vaihtoon.. ;) ei oli loppujen lopuks mielenkiintosta höpöttää ulkomaalaisten kanssa suomalaisista perinneruuista ja kuulla muitten maitten ruokakulttuureista. Ruokana oli lohikeittoa, karjalanpaistia ja korvapuusteja. Myös Tuomo oli vahingossa ostanu hiivan sijaan levinjauhetta ja tätä virhettä paikkaillessa (ja muutenkin) tuli syötyä aika paljon taas taikinaa.. :D Siinä siis kolmas taikina episodi ja nyt on paha olo! :D Nyt on siis aika mennä mahan viereen pötköttämään, jotta huomenna oon virkeenä ilmasemassa itseäni. Loppuun vielä kuvaterveiset reissusta, kiitos ja kunnia kuvista kuuluu pääasiassa Maaritille.. :)

hostelli

pelottavaa, eikö totta?

Cascais

metsässä

hostellin illalline. vuorossa Portugalilaista perinneruokaa, joka uppos hyvin jos otti kulauksen viiniä jokaisen haarukallisen päälle.. ;) ei vaan, hyvää oli!

oporto

Lisää kuvateksti

löysin kiviä

ja maarit oli taiteellinen (huomatkaa mun hienot kynsitarrat!)